��rendiklerinizi Hat�rlaman�z� Kolayla�t�ran 6 A�amal� Bellek G��lendirme Tekni�i
Ders �al���rken herkesin kendince kulland��� bir y�ntem vard�r. �zellikle ezber gerektiren konular s�z konusu oldu�unda, do�ru ad�mlar� takip etmek bir kat daha �nem kazan�r. Bazen, konular�n ba��nda uzun saatler ge�irilse bile, bir s�re sonra okunanlardan �ok az� ak�lda kalm�� olabilir. ��te bunu en aza indirmek i�in ��rendiklerinizi hat�rlaman�z� kolayla�t�ran 6 a�amal� bellek g��lendirme tekni�ini kullanabilirsiniz.
�nsan belle�i, temelde �� prensiple �al���r. Bilgiyi �nce kodlar, sonra depolar ve bilgiyi hat�rlamak gerekti�inde arar-bulur-geri getirir. Hem k�sa s�reli bellekte hem de uzun s�reli bellekte bu �� a�ama kullan�l�r (insan belle�inin k�s�mlar� ve i�leyi�i i�in buraya t�klayarak ilgili yaz�ya gidebilirsiniz).
��renilen bilgiler aras�ndaki ba�lant�, ne kadar g��l� kurulmu�sa bellek, ara-bul-geri getir a�amas�nda o kadar ba�ar�l� olur. Bilgiler aras�nda kuvvetli bir ili�ki kurabilmek i�in bir�ok farkl� y�ntem vard�r.
K�meleme, imgeleme, detayland�rma, ba�lam i�inde kodlama, anahtar kelime kullanma, organize etme gibi y�ntemler, bellek g��lendirme konusunda olduk�a etkilidir. Bu y�ntemlerin birka��n�n katk�s�yla olu�turulan 6 a�amal� bellek g��lendirme tekni�i, �zellikle ders �al���rken kullan�ld���nda olduk�a fayda sa�lar.
Alt� A�amal� Bellek G��lendirme Tekni�i
1. G�zden Ge�irme
�ncelikle okuyaca��n�z metni kabaca g�zden ge�irin. En genel hatlar�yla ne anlat�lmak istendi�ini, nelerden bahsedildi�ini kafan�zda �ekillendirin. Akl�n�zda kalanlar�, kendi kelimelerinizle olu�turdu�unuz ba�l�klar �eklinde bir ka��da yaz�n. Konuyu kendi ba�l�klar�n�za g�re b�lmek, bilgiyi kendinize g�re yeniden �rg�tlemenizi sa�lar.
2. Soru Sorma
Birinci a�amadayken kendi olu�turdu�unuz her bir ba�l�k i�in kar��n�za ��kabilecek sorular� d���n�n. Akl�n�za gelen sorular� cevaplamaya �al���n. Sorular�n hangilerine cevap veremedi�inizin veya cevab�ndan emin olamad�klar�n�z�n fark�na var�n.
3. Metni Okuma
Metnin tamam�n� okuyun. Bunu yaparken, ikinci a�amada haz�rlad���n�z sorular�n cevaplar�n� da bulmaya �al���n.
4. Ba�lant� Kurma
Metnin b�l�mleri aras�nda nas�l bir ba�lant� oldu�unu bulmaya �al���n. Metni yazan ki�inin grupland�rmas�yla sizin grupland�rman�z aras�ndaki farklar �zerinde d���n�n. Yani, metin yazar�n�n �rg�tleme bi�imi �zerinde d���nerek b�l�mler aras�nda kendi ba�lant�lar�n�z� kurmaya �al���n.
5. Tekrar Etme
Bitirdi�iniz her b�l�m� birka� kere tekrar edin. Bu tekrarlar� yaparken, hangi k�s�mlar� hat�rlamad���n�z�n ya da daha az hat�rlad���n�z�n fark�na var�n.
6. Yeniden G�zden Ge�irme
Metnin tamam�n� yeniden g�zden ge�irin. Bu g�zden ge�irmeyi yaparken daha �nceki a�amalar� ne kadar ba�ar�yla uygulad���n�z� test edin. Bu a�amada, metnin temel kavramlar�n� ve b�l�mlerini zorlanmadan hat�rlayabilmeniz gerekir. Bunu yapabiliyorsan�z tekni�i ba�ar�yla uygulad�n�z demektir.
Bellek g��lendirmek i�in kullanabilece�iniz bu tekni�i ve bellek hakk�nda �ok daha fazla bilgiyi Do�an C�celo�lu'nun "�nsan ve Davran���" adl� kitab�nda bulabilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder